DVO Leitlinie Osteoporose 2014 Kurzfassung und Langfassung
Eine ausreichende Zufuhr von Vitamin B
12
und Folsäure mit der Nahrung wird von der
Leitliniengruppe empfohlen (39,40) (C). Der Nutzen in Bezug auf eine Frakturreduktion ist
aber nicht eindeutig belegt.
Nikotinkonsum ist ein unabhängiger Risikofaktor für Frakturen und sollte vermieden werden
(siehe Kapitel 5.1.9) (B).
(1) Colon-Emeric CS, Pieper CF, Artz MB. Can historical and functional risk factors be used
to predict fractures in community-dwelling older adults? development and validation of a
clinical tool. Osteoporos Int. 2002; Dec;13(12):955-61. Evidenzgrad 1b Oxford
(2) Joakimsen RM, Fonnebo V, Magnus JH, Tollan A, Sogaard AJ. The Tromso Study: body
height, body mass index and fractures. Osteoporos Int. 1998; 8(5):436-42. Evidenzgrad 1b
Oxford
(3) van der Voort DJ, Geusens PP, Dinant GJ. Risk factors for osteoporosis related to their
outcome: fractures. Osteoporos Int. 2001; 12(8):630-8. Evidenzgrad 2b Oxford
(4) Langlois JA, Mussolino ME, Visser M, Looker AC, Harris T, Madans J. Weight loss from
maximum body weight among middle-aged and older white women and the risk of hip
fracture: the NHANES I epidemiologic follow-up study. Osteoporos Int. 2001; 12(9):763-8.
Evidenzgrad 1b Oxford
(5) Langlois JA, Harris T, Looker AC, Madans J. Weight change between age 50 years and
old age is associated with risk of hip fracture in white women aged 67 years and older. Arch
Intern Med. 1996; May 13;156(9):989-94. Evidenzgrad 1b Oxford
(6) Chao D1, Espeland MA, Farmer D, Register TC, Lenchik L, Applegate WB, Ettinger WH
Jr. Effect of voluntary weight loss on bone mineral density in older overweight women. J Am
Geriatr Soc. 2000; 48:753-9. Evidenzgrad 1+ SIGN
(7) Ensrud KE, Ewing SK, Stone KL, Cauley JA, Bowman PJ, Cummings SR; The Study of
Osteoporotic Fractures Research Group. Intentional and Unintentional Weight Loss Increase
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